onsdag 3 oktober 2018

Från 2D till 3D

Att kunna skapa något utifrån en ritning är ganska svårt. Att ta en 2 dimensionell bild och sedan bygga en 3 dimensionell byggnad kräver en stor dos logiskt tänkande.


Här har ett barn ritat ett hus på ett vanligt papper, bilden ligger sedan till grund för uppbyggandet av huset. Därefter hjälps barnen åt med bygget och det blir samtidigt en övning i samarbete och kommunikation.


Byggmaterialet är banankartonger som vi hämtade i köket, på så sätt arbetar vi med hållbarutveckling och återanvänder material som redan finns på förskolan.
Man ser tydligt att barnen förstått att hus har fler sidor än den enda sida man ser på själva bilden.


Husets tak skulle kunna vara svårt att bygga ihop men man ser tydligt att barnen löst de spetsiga tornen med en halvt uppvecklad låda.
Kreativt!!!

Här har barnen fått med sig många erfarenheter och massor av kunskap, inte bara rent samarbetsmässigt utan också matematiskt, logiskt, naturvetenskapligt, språkligt, mm.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Fysik och matematik bland de yngre barnen

Bland de yngre barnen på förskolan jobbar vi mycket med ljus, både i form av ficklampor, prismor och speglar men även med hjälp av ljusbord...